Zo start je een eigen bouwbedrijf

Mijn broer en ik hebben een eigen bouwbedrijf: een langgekoesterde droom. Daarbij zijn we niet over één nacht ijs gegaan dus hebben we ons gedegen voorbereid. We zagen kansen doordat de bouwsector de laatste jaren blijft groeien. Hoewel we wisten dat het hard werken zou worden, wilden we graag eens ervaren hoe het is om een eigen bedrijf te runnen. Voor de (potentiële) starter delen we hier tips en ervaringen.

Ondernemingsplan

Begin met het maken van een ondernemingsplan. Dat is de basis van je onderneming. Hierdoor moet je gaan nadenken over de kansen, mogelijkheden en bedreigingen van je onderneming. In dit businessplan stel je vast wat je precies gaat doen, welke producten of diensten je levert, hoe je aan klanten komt en wie je concurrenten zijn. Stel je uurtarief vast en denk na over de financiële middelen die nodig zijn om je bedrijf te kunnen starten.

Materialen

Gekeken naar de producten die we willen leveren, hebben we een lijst gemaakt van wat nodig is aan gereedschap. Als je vakwerk wilt afleveren mag je op goed materiaal nooit bezuinigen. Kostbare machines leasen we. Daarnaast hebben we een bedrijfsbus en werkkleding aangeschaft. Op beide hebben we onze bedrijfsnaam en -logo laten bedrukken. Dat geeft naamsbekendheid: belangrijk! Zorg dat je altijd visitekaartjes hebt om uit te reiken. Je hebt financiële reserves nodig om bouwmaterialen te bestellen voor de klus die je gaat doen. Doe aan voorraadbeheer en ga slim om met de voorraad én met tijd. Laat daarom de spullen door de groothandel op locatie bezorgen.

Verzekeringen en administratie

Een noodzakelijk kwaad waar niemand op zit te wachten is de administratie. Wij hebben gekozen voor een systeem waarbij de facturering is gekoppeld aan onze zakelijke rekening. Het is belangrijk dat je altijd weet hoeveel omzet je draait en wat je kosten zijn. Je kunt natuurlijk ook een boekhouder inschakelen. Tip: zorg voor duidelijke communicatie met de klant over betaaltermijnen. Het komt voor dat klanten (lang) wachten met betalen of niet betalen. Ga er “bovenop zitten” zodra een betaaltermijn is verstreken. Wij proberen er altijd op een goede manier uit te komen met de klant. Helaas is het ook weleens voorgekomen dat dit niet lukte, en moesten we een deurwaarder inschakelen. Tot slot de verzekeringen. Samen met onze verzekeringsagent hebben we bepaald welke risico’s we lopen met ons bedrijf en welke verzekeringen we moesten afsluiten. Je hebt zeker een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig voor eventuele schade die je maakt tijdens het werk. Verder is een autoverzekering nodig evenals een schade- of diefstalverzekering voor ons gereedschap. Je zou een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen overwegen. Immers, wanneer je niet kunt werken heb je geen inkomen.

Tot zover onze tips, doe er je voordeel mee. Succes!